Опубліковано черговий випуск журналу 1 (30) 2024

Ukrainian (UA)English (United Kingdom)

Інші рубрики

Вхід / реєстрація



Опитування

Звідки Ви дізналися про наш сайт ?
 

КОНКУРЕНТНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА В СУЧАСНИХ РИНКОВИХ УМОВАХ

Назва: 


Конкурентний потенціал підприємства в сучасних ринкових умовах


Інші назви: 


Competitive potential of the enterprise in the current market conditions


Автори: 


Крамар, Ірина
Гапон, Вадим
Kramar, Iryna
Hapon, Vadym


Приналежність: 


Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя вул. Руська, 56, м. Тернопіль, 46001, Україна
Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Ruska Str., 56, Ternopil, Ukraine, 46001


Бібліографічний опис: 


Крамар І., Гапон В. Конкурентний потенціал підприємства в сучасних ринкових умовах. Соціально-економічні проблеми і держава. 2024. Вип. 1 (30). С. 118-130. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2024/24kiysru.pdf


Bibliographic description: 


Kramar, I. & Hapon, V (2024) Competitive potential of the enterprise in the current market conditions. Socio-Economic Problems and the State (electronic journal), Vol. 30, no. 1, pp. 118-130. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2024/24kiysru.pdf


Журнал/збірник: 


Електронне наукове фахове видання "Соціально-економічні проблеми і держава"


Випуск/№: 


1(30)


Дата публікації: 


чер-2024


Дата подання: 


тра-2024


Дата внесення: 


29-лип-2024


Видавництво:

 

Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)


Країна (код):

 

UA


Місце видання, проведення: 


Тернопіль


Ідентифікатор ORCID: 


https://orcid.org/0000-0001-5768-988X
https://orcid.org/0009-0003-7219-9338


DOI: 


https://doi.org/10.33108/sepd2024.01.118


УДК: 


339.137.22


JEL: 


D21
M20


Ключові слова: 


конкурентний потенціал
конкурентоспроможність
конкурентні переваги
внутрішнє та зовнішнє середовище
якість продукції та послуг
competitive potential
competitiveness
competitive advantages
internal and external environment
quality of products and services


Кількість сторінок: 


13


Діапазон сторінок: 


118-130


Початкова сторінка: 


118


Кінцева сторінка: 


130


Короткий огляд (реферат): 


В статті здійснено комплексне дослідження конкурентного потенціалу підприємства в сучасних умовах. Розглянуто різноманітні підходи науковців до визначення дефініції «конкурентний потенціал», визначено основні завдання оцінювання конкурентного потенціалу підприємства. Акцентовано увагу на необхідності формування та розвитку конкурентного потенціалу підприємства, враховуючи його основні складові (виробничий, трудовий, фінансовий, маркетинговий, управлінський, інноваційний потенціали). Представлено основні принципи формування конкурентного потенціалу та подано найбільш важливі його характеристики, зокрема: систематизованості, взаємоузгодженості, адаптивності, інноваційності, інтеграції внутрішніх ресурсів та можливостей, раціонального використання ресурсів, високого конкурентного статусу, досягнення поставлених цілей, впливу зовнішніх та внутрішніх факторів, підтримки на різних етапах життєвого циклу підприємства. Здійснено аналіз основних чинників внутрішнього та зовнішнього середовищ впливу на конкурентний потенціал підприємства. Представлено методичні підходи, щодо оцінювання конкурентного потенціалу підприємства. З’ясовано мету, основні завдання та показники оцінювання конкурентного потенціалу. Представлено складові інтегрального показника оцінювання конкурентного потенціалу. Запропоновано послідовність та шкалу оцінювання конкурентного потенціалу, яка включає різні ранги підприємств у відповідності до рівня конкурентного потенціалу (високий, вище середнього, середній, нижче середнього, низький), що дає можливість дослідити стан та охарактеризувати рівень конкурентного потенціалу підприємства. На підставі даної оцінки можливо визначити стратегії функціонування та розвитку підприємства для забезпечення зростання його конкурентного потенціалу у стратегічній перспективі.


A comprehensive study of the enterprise’s competitive potential under modern conditions is carried out in the article. Various scientists’ approaches to the definition of "competitive potential" are researched, the main tasks of evaluating the competitive potential of an enterprise are defined. Attention is focused on the necessity to form and develop the enterprise’s competitive potential taking into account its main components (production, labor, financial, marketing, management, innovation potentials). The main principles of the formation of competitive potential and its most important characteristics are presented are presented, in particular: systematization, mutual coordination, adaptability, innovativeness, integration of internal resources and opportunities, rational use of resources, high competitive status, achievement of goals, influence of external and internal factors, support on various stages of the enterprise's life cycle. An analysis of the main factors of the internal and external environments influencing the enterprise’s competitive potential is carried out. Methodical approaches to the enterprise’s competitive potential assessment are presented. The purpose, main tasks and indicators of competitive potential assessment have been clarified. The components of the integral indicator of the assessment of competitive potential are described. A sequence and scale enterprise’s competitive potential assessment is suggested and includes different ranks of enterprises in accordance with the level of competitive potential (high, above average, average, below average, low), which makes it possible to investigate the state and characterize the level of enterprise’s competitive potential. Based on this assessment, it is possible to determine strategies for the enterprise functioning and development in order to ensure growth of its competitive potential in the strategic perspective.


Спонсорська підтримка: 


The authors received no direct funding for this research.


URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): 


http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46165


ISSN: 


2223-3822


Власник авторського права: 


Електронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»


URL-посилання пов’язаного матеріалу: 


http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2024/24kiysru.pdf
https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/317/303


Перелік літератури: 


1. Гращенко І. С., Прищепа Н. П. Формування конкурентного потенціалу підприємств за умов зростання міжнародної конкуренції. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. Вип. 4. 2016. С. 118 -122.
2. Селезньова Г. О. Формування конкурентного потенціалу підприємства. Економіка та управління підприємствами. Вип. 53. 2021. С. 85 – 90.
3. Косянчук Т. Ф. Діагностика конкурентного потенціалу підприємства. Наукові записки «Національного університету Острозька академія». Вип. 23. 2013. С. 51-54.
4. Коюда В. О. Формування та використання конкурентного потенціалу підприємства. Економіка та управління підприємствами. Вип. 29. 2019. С. 195 – 204.
5. Бабій І. В. Теоретичні аспекти розвитку конкурентного потенціалу кластерів в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. Випуск №2. Том 2. 2017. С. 130-135.
6. Бєляєва Н. С. Методи оцінки та роль ланцюжка цінностей при формуванні конкурентного потенціалу промислового підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Випуск №4. Т. 2. 2013. С.43-52.
7. Кирчата І. М., Поясник Г. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в глобальному середовищі: монографія. Харків: ХНАДУ, 2009. 160 с.
8. Лужецький А. І. Ідентифікація поняття «конкурентний потенціал підприємства» та підходи до його управління. Інноваційна економіка. № 8. 2013. С. 125–128.
9. Сарай Н. І. Методологічні засади оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Сталий розвиток економіки. №1. 2019. С.97-103.
10. Матвєєв В. В. Методи оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Ефективна економіка. № 12. 2013. С. 123-129.
11. Невмержицький В. М. Способи та прийоми оцінювання конкурентного потенціалу аграрних підприємств. Актуальні проблеми інноваційної економіки. №4. 2020. С. 53-59.
12. Базилюк В. Б., Базилюк К. Ф. Методичний підхід до інтегральної оцінки конкурентного потенціалу виробничого підприємства. Економіка та суспільство. 2021. №25. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/317/303 (дата звернення до ресурсу 10.05.2024)


References: 


1. Hrashchenko, I. S., Pryshchepa, N. P. (2016) Formuvannia konkurentnoho potentsialu pidpryiemstv za umov zrostannia mizhnarodnoi konkurentsii [Formation of the enterprises’ competitive potential under the conditions of growing international competition]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. Vyp.4. Pp. 118 -122.
2. Seleznova, H. O. (2021) Formuvannia konkurentnoho potentsialu pidpryiemstva [Formation of the enterprise’s competitive potential]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Vyp. 53. Pp.85 – 90.
3. Kosianchuk, T. F. (2013) Diahnostyka konkurentnoho potentsialu pidpryiemstva [Diagnostics of the enterprise’s competitive potential]. Naukovi zapysky «Natsionalnoho universytetu Ostrozka akademiia». 2013. Vol. 23. Pp. 51-54.
4. Koiuda V. O. (2019) Formuvannia ta vykorystannia konkurentnoho potentsialu pidpryiemstva [Formation and use of the enterprise’s competitive potential]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Vyp. 29. Pp. 195 – 204.
5. Babii, I. V. (2017) Teoretychni aspekty rozvytku konkurentnoho potentsialu klasteriv v Ukraini [Theoretical aspects of the clusters’ competitive potential development in Ukraine]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Vypusk №2. Tom 2. Pp. 130-135.
6. Bieliaieva, N. S. (2013) Metody otsinky ta rol lantsiuzhka tsinnostei pry formuvanni konkurentnoho potentsialu promyslovoho pidpryiemstva [Evaluation methods and the role of the value chain in the formation of the industrial enterprise competitive potential]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Vol. №4. T. 2. Pp.43-52.
7. Kyrchata, I. M., Poiasnyk H. V. (2009) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva v hlobalnomu seredovyshchi: monohrafiia [Management of enterprise’s competitiveness in the global environment: monograph]. Kharkiv: KhNADU. 160 p. (in Ukrainian).
8. Luzhetskyi, A. I. (2013) Identyfikatsiia poniattia «konkurentnyi potentsial pidpryiemstva» ta pidkhody do yoho upravlinnia [Identification of the "enterprise’s competitive potential" concept and approaches to its management]. Innovatsiina ekonomika. № 8. Pp. 125–128.
9. Sarai, N. I. (2019) Metodolohichni zasady otsinky konkurentnoho potentsialu pidpryiemstva [Methodological principles of assessing the competitive potential of the enterprise]. Stalyi rozvytok ekonomiky. №1. Pp.97-103.
10. Matvieiev, V. V. (2013) Metody otsinky konkurentnoho potentsialu pidpryiemstva [Methods of the enterprise’s competitive potential assessment]. Efektyvna ekonomika. No. 12. Pp. 123-129.
11. Nevmerzhytskyi, V. M. (2020) Sposoby ta pryiomy otsiniuvannia konkurentnoho potentsialu ahrarnykh pidpryiemstv [Means and methods of the assessment of agricultural enterprises’ competitive potential]. Aktualni problemy innovatsiinoi ekonomiky. No.4. Pp. 53 – 59.
12. Bazyliuk, V. B., Bazyliuk, K. F. (2021) Metodychnyi pidkhid do intehralnoi otsinky konkurentnoho potentsialu vyrobnychoho pidpryiemstva [A methodical approach to the integrated assessment of the competitive potential of a manufacturing enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo. No 25. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/317/303 (accessed 10 May, 2024)


Тип вмісту: 


Article


Розташовується у зібраннях:


Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2024, Випуск 1(30)

pdf


 

Журнал індексується в:


Інші корисні посилання:
pbn
Пошук у EBSCO
 

Google translate

Ukrainian English French German Polish Russian