Назва:
|
Конфіденційність особистих даних споживачів послуг індустрії гостинності в цифрову епоху
|
Інші назви:
|
Personal data confidentiality of consumers of the hospitality industry services in the digital age
|
Автори:
|
Тарасюк, Галина Чагайда, Андрій Tarasiuk, Halyna Chahaida, Andrey
|
Приналежність:
|
Державний університет «Житомирська політехніка», вул. Чуднівська, 103, м. Житомир, 10005, Україна Zhytomyr Polytechnic State University 103, Chudnivska str., 10005, Zhytomyr, Ukraine
|
Бібліографічний опис:
|
Тарасюк Г. Конфіденційність особистих даних споживачів послуг індустрії гостинності в цифрову епоху [Електронний ресурс] / Галина Тарасюк, Андрій Чагайда // Соціально- економічні проблеми і держава. — 2021. — Вип. 2 (25). — С. 257-269. — Режим доступу: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21thmvte.pdf
|
Bibliographic description:
|
Tarasiuk, H. & Chahaida, A. (2021) Konfidentsiinist osobystykh danykh spozhyvachiv posluh industrii hostynnosti v tsyfrovu epokhu [Personal data confidentiality of consumers of the hospitality industry services in the digital age]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava [Socio- Economic Problems and the State] (electronic journal), Vol. 25, no. 2, pp. 257-269. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21thmvte.pdf
|
Журнал/збірник:
|
Електронне наукове фахове видання "Соціально-економічні проблеми і держава"
|
Випуск/№ :
|
2(25)
|
Дата публікації:
|
лис-2021
|
Дата подання:
|
жов-2021
|
Дата внесення:
|
20-сер-2022
|
Видавництво:
|
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)
|
Країна (код):
|
UA
|
Місце видання, проведення:
|
Тернопіль
|
Ідентифікатор ORCID:
|
https://orcid.org/0000-0001-5112-102X https://orcid.org/0000-0003-1826-9545
|
DOI:
УДК:
|
https://doi.org/10.33108/sepd2022.02.257
640.41
|
JEL:
|
L83
|
Ключові слова:
|
конфіденційність споживач гостинність довіра цифровізація персональні дані confidentiality consumer hospitality trust digitalization personal data
|
Кількість сторінок:
|
13
|
Діапазон сторінок:
|
257-269
|
Початкова сторінка:
|
257
|
Кінцева сторінка:
|
269
|
Короткий огляд (реферат):
|
Питання конфіденційності інформації та обробки персональних даних є надзвичайно актуальними, особливо в епоху цифровізації. В статті проведений аналіз сучасного стану сприйняття споживачами послуг індустрії гостинності новітніх пропозицій за допомогою інтернет-технологій та встановлення впливу різноманітних чинників на прийняття рішення щодо надання персональних даних для отримання певного рівня сервісу. Обхід конфіденційності дестабілізує довіру між соціальними суб'єктами, підсилює почуття незахищеності і ставить під загрозу соціальну згуртованість, яка є передумовою сталого розвитку наших суспільств. Законодавство, а також технології можуть захистити особисту інформацію, але іноді вони не є зручними для користувача або недостатніми. Під час онлайн-взаємодії користувачі розкривають інформацію про себе або інших осіб, в той же час висловлюючи занепокоєння з приводу порушення конфіденційності, яке може виникнути через практику саморозкриття, а не обмеження або блокування їх поведінки щодо розкриття інформації. Компанії індустрії гостинності зазвичай збирають дані двох типів: дані підписки, до яких відносяться особисті дані споживача, отримані під час реєстрації для використання певної послуги та транзакційні дані, отримані при оплаті споживачем продукту або послуги. Постає питання вибору споживачами закладів гостинності відповідно до обсягу конфіденційності інформації, яку збирає заклад від споживача послуг. Для дослідження факторів впливу на прийняття рішення при виборі закладу розміщення та прагнення молоддю зберегти недоторканість приватного життя шляхом протистояння або бажання ділитись персональними даними у мережі Інтернет проведено анкетування респондентів університетського віку. Встановлено, що більшість опитаних респондентів або не турбуються подальшою конфіденційністю персональних даних, або вважають її не такою суттєвою у порівнянні із можливими перевагами використання доступу до сайту або мобільних додатків. Доведено, що для покращення взаєморозуміння із клієнтами, компанії індустрії гостинності мають звернути увагу на етичні аспекти накопичення та використання персональних даних споживачів послуг.
The issues of information confidentiality and personal data processing are extremely relevant, especially in the age of digitalization. The current state of hospitality industry services consumers perception of the modern offers using Internet technologies is analyzed in the article and the influence of various factors on the decision to provide personal data to obtain a certain level of service is determined. Bypassing confidentiality destabilizes trust between social actors, reinforces feelings of insecurity and threatens social cohesion, which is a prerequisite for the sustainable development of our societies. Legislation as well as technology can protect personal information, but sometimes they are not user-friendly or are insufficient. In online interactions, users disclose information about themselves or others, while expressing concerns about breaches of confidentiality that may arise from self-disclosure practices rather than restricting or blocking their disclosure behavior. Hospitality industry companies typically collect two types of data: subscription data, which includes consumer personal information obtained during registration for a particular service use, and transactional information obtained when a consumer pays for a product or service. A question of consumers’ choice of hospitality institutions arises according to the volume of information confidentiality collected by the institution from the services consumer. A survey of university-age respondents was conducted in order to study the factors influencing decision-making when choosing a place of accommodation and the desire of young people to maintain privacy by confrontation or the desire to share personal data on the Internet. It is found that the majority of respondents either do not worry about the further confidentiality of personal data or consider it less important compared to the possible benefits of using access to the site or mobile applications. It has been proven that in order to improve mutual understanding with clients, companies in the hospitality industry should pay attention to the ethical aspects of the collection and use of personal data of services consumers.
|
Спонсорська підтримка:
|
The authors received no direct funding for this research.
|
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу):
|
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38643
|
ISSN:
|
2223-3822
|
Власник авторського права:
|
Електронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»
|
URL-посилання пов’язаного матеріалу:
|
http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2021/21thmvte.pdf https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253568 https://datenethikkommission.de/wp-content/uploads/191015_DEK_Gutachten_screen.pdf DOI: 10.1016/j.ijhcs.2020.102498 DOI: 10.1016/j.chb.2021.106763 https://staff.polito.it/alessandro.mantelero/JIL_0414_Mantelero.pdf DOI: 10.1145/3449127 DOI: 10.1073/pnas.1218772110 DOI: 10.1016/j.jbusres.2021.07.031 DOI: 10.1108/IJRDM-10-2020-0410 DOI: 10.1007/978-3-030-41196-1_9 DOI: 10.1016/j.chb.2021.106785 https://doi.org/10.1177/0007650317718185 https://doi.org/10.1016/j.cose.2021.102201 https://doi.org/10.1057/jit.2015.5
|
Перелік літератури:
|
1. Fleming P, Bayliss A.P, Edwards S.G, Seger C.R (2021) The role of personal data value, culture and self-construal in online privacy behaviour. PLoS ONE. 2021. Vol.16(7), e0253568. DOI:https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253568 2. Gutachten der Datenethikkommission der Bundesregierung. Berlin, Oktober (2019) DOI: https://datenethikkommission.de/wp-content/uploads/191015_DEK_Gutachten_screen.pdf 3. Janssen H, Cobbe J, Singh J.(2020) Personal information management systems: a user-centric privacy utopia?. Internet Policy Review. 9(4). DOI: 10.14763/2020.4.1536 4. Joanne Hinds, Emma J. Williams, Adam N. Joinson. (2020).“It wouldn't happen to me”: Privacy concerns and perspectives following the Cambridge Analytica scandal, International Journal of Human-Computer Studies,. Vol.143, 102498. DOI: 10.1016/j.ijhcs.2020.102498 5. M. Vimalkumar, Sujeet Kumar Sharma, Jang Bahadur Singh, Yogesh K. Dwivedi, ‘Okay google, what about my privacy?’: User's privacy perceptions and acceptance of voice based digital assistants. Computers in Human Behavior. 2021. Vol. 120, 106763. DOI: 10.1016/j.chb.2021.106763 6. Mantelero, A. (2014). Social Control, Transparency, and Participation in the Big Data World. Journal of Internet Law, 23–29. DOI: https://staff.polito.it/alessandro.mantelero/JIL_0414_Mantelero.pdf 7. Mauro Cherubini, Kavous Salehzadeh Niksirat, Marc-Olivier Boldi, Henri Keopraseuth, Jose M. Such, Kévin Huguenin, (2021) When Forcing Collaboration is the Most Sensible Choice. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction. Vol.5, CSCW 1, p.1-36, DOI: 10.1145/3449127 8. Michal Kosinski, David Stillwell, Thore Graepel. (2013) Digital records of behavior expose personal traits. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2013, Vol.110 (15), р. 5802-5805; DOI: 10.1073/pnas.1218772110 9. Nawel Ayadi, Corina Paraschiv, Xavier Rousset. (2017). Online dynamic pricing and consumer-perceived ethicality: Synthesis and future research. Recherche et Applications en Marketing. Volume 32 Issue 3, pp. 49–70
https://doi.org/10.1177/2051570717702592 10. Regulation (EU) (2016) of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation) 11. Sigitas Urbonavicius, Mindaugas Degutis, Ignas Zimaitis, Vaida Kaduskeviciute, Vatroslav Skare, (2021). From social networking to willingness to disclose personal data when shopping online: Modelling in the context of social exchange theory. Journal of Business Research, 2021. Vol.136, p.76-85, DOI: 10.1016/j.jbusres.2021.07.031 12. Simone Aiolfi, Silvia Bellini, Davide Pellegrini. (2021). Data-driven digital advertising: benefits and risks of online behavioral advertising. International Journal of Retail & Distribution Management. Vol.49, №7, рр. 1089-1110, DOI: 10.1108/IJRDM-10-2020-0410 13. Stefanos Gritzalis, Maria Sideri, Angeliki Kitsiou, Eleni Tzortzaki, Christos Kalloniatis. (2021). Sustaining Social Cohesion in Information and Knowledge Society: The Priceless Value of Privacy. Advances in Core Computer Science-Based Technologies. p.177-198. DOI: 10.1007/978-3-030-41196-1_9 14. Tarasiuk H., Chahaida A., Sokolovska I. (2021). The influence of the latest technologies on the efficiency of hospitality institutions. Digital economy trends: global challenges, strategy and technologies. Monograph. Galati, Romania, Editura universitara ‘Danubius’, pp.188-200 15. Viswanath Venkatesh, Hartmut Hoehle, John A. Aloysius, Hamid Nikkhah, being at the cutting edge of online shopping: ROLE of Recommendations and Discounts on Privacy Perceptions. Computers in Human Behavior. 2021. Vol.121, 106785. DOI: 10.1016/j.chb.2021.106785 16. West S.M. (2017). Data Capitalism: Redefining the Logics of Surveillance and Privacy. Business & Society. Vol.58, is.1. pp.20-41. DOI: https://doi.org/10.1177/0007650317718185 17. Zareef A. Mohammed, Gurvirender P. Tejay. (2021). Examining the privacy paradox through individuals’ neural disposition in e-commerce: An exploratory neuroimaging study. Computers & Security. Vol.104, 102201. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cose.2021.102201 18. Zuboff, S (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for the Future at the New Frontier of Power. New York: PublicAffairs. 717р. 19. Zuboff, S. (2015). Big other: Surveillance capitalism and the prospects of an information civilization. Journal of Information Technology. 30, 75 – 89. https://doi.org/10.1057/jit.2015.5
|
References:
|
1. Fleming P, Bayliss A.P, Edwards S.G, Seger C.R (2021) The role of personal data value, culture and self-construal in online privacy behaviour. PLoS ONE. 2021. Vol.16(7), e0253568. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253568 2. Gutachten der Datenethikkommission der Bundesregierung. Berlin, Oktober (2019) DOI: https://datenethikkommission.de/wp-content/uploads/191015_DEK_Gutachten_screen.pdf 3. Janssen H, Cobbe J, Singh J.(2020) Personal information management systems: a user-centric privacy utopia?. Internet Policy Review. 9(4). DOI: 10.14763/2020.4.1536 4. Joanne Hinds, Emma J. Williams, Adam N. Joinson. (2020).“It wouldn't happen to me”: Privacy concerns and perspectives following the Cambridge Analytica scandal, International Journal of Human-Computer Studies,. Vol.143, 102498. DOI: 10.1016/j.ijhcs.2020.102498 5. M. Vimalkumar, Sujeet Kumar Sharma, Jang Bahadur Singh, Yogesh K. Dwivedi, ‘Okay google, what about my privacy?’: User's privacy perceptions and acceptance of voice based digital assistants. Computers in Human Behavior. 2021. Vol. 120, 106763. DOI: 10.1016/j.chb.2021.106763 6. Mantelero, A. (2014). Social Control, Transparency, and Participation in the Big Data World. Journal of Internet Law, 23 – 29. DOI: https://staff.polito.it/alessandro.mantelero/JIL_0414_Mantelero.pdf 7. Mauro Cherubini, Kavous Salehzadeh Niksirat, Marc-Olivier Boldi, Henri Keopraseuth, Jose M. Such, Kévin Huguenin, (2021) When Forcing Collaboration is the Most Sensible Choice. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction. Vol.5, CSCW 1, p.1-36, DOI: 10.1145/3449127 8. Michal Kosinski, David Stillwell, Thore Graepel. (2013) Digital records of behavior expose personal traits. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2013, Vol.110 (15), р. 5802-5805; DOI: 10.1073/pnas.1218772110 9. Nawel Ayadi, Corina Paraschiv, Xavier Rousset. (2017). Online dynamic pricing and consumer-perceived ethicality: Synthesis and future research. Recherche et Applications en Marketing. Volume 32 Issue 3, pp. 49–70
https://doi.org/10.1177/2051570717702592 10. Regulation (EU) (2016) of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation) 11. Sigitas Urbonavicius, Mindaugas Degutis, Ignas Zimaitis, Vaida Kaduskeviciute, Vatroslav Skare, (2021). From social networking to willingness to disclose personal data when shopping online: Modelling in the context of social exchange theory. Journal of Business Research, 2021. Vol.136, p.76-85, DOI: 10.1016/j.jbusres.2021.07.031 12. Simone Aiolfi, Silvia Bellini, Davide Pellegrini. (2021). Data-driven digital advertising: benefits and risks of online behavioral advertising. International Journal of Retail & Distribution Management. Vol.49, №7, рр. 1089-1110, DOI: 10.1108/IJRDM-10-2020-0410 13. Stefanos Gritzalis, Maria Sideri, Angeliki Kitsiou, Eleni Tzortzaki, Christos Kalloniatis. (2021). Sustaining Social Cohesion in Information and Knowledge Society: The Priceless Value of Privacy. Advances in Core Computer Science-Based Technologies. p.177-198. DOI: 10.1007/978-3-030-41196-1_9 14. Tarasiuk H., Chahaida A., Sokolovska I. (2021). The influence of the latest technologies on the efficiency of hospitality institutions. Digital economy trends: global challenges, strategy and technologies. Monograph. Galati, Romania, Editura universitara ‘Danubius’, pp.188-200 15. Viswanath Venkatesh, Hartmut Hoehle, John A. Aloysius, Hamid Nikkhah, being at the cutting edge of online shopping: ROLE of Recommendations and Discounts on Privacy Perceptions. Computers in Human Behavior. 2021. Vol.121, 106785. DOI: 10.1016/j.chb.2021.106785 16. West S.M. (2017). Data Capitalism: Redefining the Logics of Surveillance and Privacy. Business & Society. Vol.58, is.1. pp.20-41. DOI: https://doi.org/10.1177/0007650317718185 17. Zareef A. Mohammed, Gurvirender P. Tejay. (2021). Examining the privacy paradox through individuals’ neural disposition in e-commerce: An exploratory neuroimaging study. Computers & Security. Vol.104, 102201. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cose.2021.102201 18. Zuboff, S (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for the Future at the New Frontier of Power. New York: PublicAffairs. 717р. 19. Zuboff, S. (2015). Big other: Surveillance capitalism and the prospects of an information civilization. Journal of Information Technology. 30, 75 – 89. https://doi.org/10.1057/jit.2015.5
|
Тип вмісту:
|
Article
|
Розташовується у зібраннях: |
Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2021, Випуск 2(25)
|