Короткий огляд (реферат):
|
У статті розглянуті теоретичні поняття, суть і особливості забезпечення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності. Подано аналіз тенденцій розвитку готельно-ресторанного бізнесу у період 2020-2022 рр. Зокрема визначено, що кризові умови пандемії відзначилися негативним впливом на кількість ресторанів в Україні. А також зміни в політичному та економічному середовищі останнього часу сильно вплинули на те, як працюють компанії. Повернення від виробничої економіки до ринкової економіки та глобалізація поставили компанії перед новими реаліями. У 2019 році їх було 48 398, а у 2020 році ця кількість скоротилася до 41 139 закладів. Інакше кажучи, 7 259 ресторанів припинили свою діяльність, що становить 15% від рівня 2019 року і навіть менше, ніж у 2018 році. У 2020 році кількість суб’єктів господарювання, які працювали у сфері розміщення та харчування, в Україні досягла максимуму – понад 71700. У 2021 році показник зменшився до 69800 фірм розміщення та харчування. З початку в Україні війни закрилося близько 7000 ресторанів та кафе, відкрилося понад 2000 нових закладів харчування. Ринок індустрії гостинності зменшився приблизно на 25% порівняно з лютим 2022 року. У деяких областях падіння ринку становило понад 50% (Харківська, Миколаївська, Запорізька, Луганська області), у Київській, Одеській, Дніпропетровській областях – до 30%. У західних областях у 2022 році спостерігалася позитивна динаміка. Зокрема, у Львові та області кількість ресторанів та кафе зросла приблизно на 30%, у Закарпатській, Чернівецькій, Івано-Франківській областях – приблизно на 20%. Закономірності розвитку підприємств ресторанного господарства України характеризуються як позитивними, так і негативними факторами. У статті подано базові пропозиції щодо підвищення конкурентоспроможності підприємств індустрії гостинності в сучасних реаліях.
Theoretical concepts, essence and features of ensuring the competitiveness of hospitality industry enterprises are discussed in the article. Trends in the development of the hotel and restaurant business in the period of 2020-2022 are analyzed. In particular, it is determined that the crisis conditions of the pandemic had a negative impact on the number of restaurants in Ukraine. Also, changes in the political and economic environment of recent times have greatly affected the way companies operate. The shift from a production economy to a market economy and globalization have put companies in front of new realities. In 2019, there were 48,398 of them, and in 2020, this number decreased to 41,139. In other words, 7,259 restaurants ceased operations, which is 15% of the level of 2019 and even less than in 2018. In 2020, the number of business entities operating in the accommodation and catering sector in Ukraine reached a maximum of more than 7,700. In 2021, the figure decreased to 69,800 accommodation and catering companies. It is determined that since the beginning of the war in Ukraine, about 7000 restaurants and cafes have closed, and more than 2000 of new food establishments have been opened. The hospitality industry market decreased by about 25% compared to February 2022. In some regions, the market decline was more than 50% (Kharkiv, Mykolaiv, Zaporizhzhia, Luhansk regions), and in Kyiv, Odesa, and Dnipro regions – up to 30%. The western regions demonstrated positive dynamics in 2022. In particular, the number of restaurants and cafes increased by about 30% in Lviv and its region, and by about 20% in Zakarpattia, Chernivtsi, and Ivano-Frankivsk regions. The patterns of development of restaurant business enterprises in Ukraine are characterized by both positive and negative factors. Basic proposals for improving the competitiveness of hospitality industry enterprises in modern realities are presented in the article.
|
Перелік літератури:
|
1. Annual revenue of accommodation and food service business entities in Ukraine from 2010 to 2021. URL: https://www.statista.com/statistics/997275/ukraine-turnover-accommodation-food-businesses 2. Bashynska, I., Lytovchenko, I., & Kharenko, D. Sales tunnels in messengers as new technologies for effective internet-marketing in tourism and hospitality. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(12), 2019. рр. 594-598. DOI: https://doi.org/10.35940/ijitee.L3470.1081219 3. Buiak, L., Harmatiy, N., Fedyshyn, I., & Pryshliak, K. (2023). The impact of crisis events in ukraine on the export of agricultural products to EU countries and the World. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 45(2), 193–201. DOI: https://doi.org/10.15544/mts.2023.19 4. Fowler, D. S. Impact of COVID-19 on the global hospitality industry: a brief review of current academic literature and meta-analysis to determine primary qualitative themes. Research in Hospitality Management, 12, 1, 2022. 29-4, DOI: https://doi: 10.1080/22243534.2022.2080948 5. Halkiv, L., Karyy, O., Kulyniak, I., & Ohinok, S. Modeling and forecasting of innovative, scientific and technical activity indicators under unstable economic situation in the country: Case of Ukraine. Communications in Computer and Information Science, 2020. 1158 р., рр.79-97 https://doi.org/10.1007/978-3-030-61656-4_5 6. Joseph Alois Schumpeter, Theory of Economic Development, 1934 7. Karimi, T., Honarvar, A. The Relation of the Sport Tourism with Job Creation, Income and Poverty Reduction and Investment in Tehran. Singaporean Journal of Business Economics and Management Studies, 6(7), 2018. рр. 13-20. DOI: https://doi.org/10.12816/0048622 8. Moyeenudin, H., Lawrence, A., Srivastava, С., & Suganya, R. The Inclusive Growth of Hotel and Restaurants with Tourism Sustainability in India. GIS-Business, 15(3), 2020. рр.1430-3663. DOI: https://doi.org/10.26643/gis.v15i3 9. Porter, Micheal “Competitive Advantage of Nations”, Harward Business Review, March-April, 1990, pp. 73-93 https://doi.org/10.1007/978-1-349-11336-1 10. Porter, Micheal “The Competitive Advantage of Corporate Philanthrophy”, Harward Business Review, December; 2002, рр. 57-68 11. Prokopenko, O., Rusavska, V., Maliar, N., Tvelina, A., Opanasiuk, N., & Aldankova, H. Digital-toolkit for sports tourism promoting. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology, 11(5), 2020. рр. 84-96. https://doi.org/10.34218/IJARET.11.5.2020.0010 12. Shmygol, N., Galtsova, O., Solovyov, O., Koval, V., & Arsawan, I.W.E. Analysis of country's competitiveness factors based on inter-state rating comparisons, E3S Web of Conferences, 2020. 153 р. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202015303001 13. Suarez, B., Vargas, A. Innovation Management, from Materiality Assessment to Sustainability Reporting, opening the Social Impact Black Box. SocioEconomic Challenges, 5(1), 2021. рр. 13-27. https://doi.org/10.21272/sec.5(1).13-27.2021 14. Szewczyk, I., & Lipianin-Zontek, E. Adaptation of business hotels to the needs of disabled tourists in Poland. Problems and Perspectives in Management, 17(4), 2019. рр. 392-403. DOI: https://doi.org/10.21511/ppm.17(4). 2019 15. Yakushev, O. Innovative Technologies in the Management of Business Processes of Enterprises of Hotel-restaurant and Tourism Industries. Restaurant and hotel consulting Innovations, 3(2), 2020. рр. 195-208. https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219696 16. Бойко А., Федишин І. Напрямки забезпечення конкурентоспроможності в індустрії гостинності // Розвиток соціально-економічних систем в геоекономічному просторі: збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, 19 травня, 2023 р.). Тернопіль, ФОП Паляниця В.А., 2023. 142 с. 17. В Україні з початку війни закрилося близько 7000 ресторанів та кафе – асоціація. URL: https://forbes.ua/news/v-ukraini-z-pochatku-viyni-zakrilosya-blizko-7000-restoraniv-ta-kafe-asotsiatsiya-06092022-8120 18. Возович А. та ін. Карантин економіки / А. Возович та ін. Київ: Adastra, 2021. 34 с. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/602f9ce03135f554471158.pdf 19. Кучечук Л. В., Подлепіна П. О. Аналіз сучасного стану ресторанного господарства України та перспективи його розвитку в умовах пандемії СOVID-19. Бізнес Інформ. №9. 2021. C. 139–144. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-139-144 20. Федишин І., Гарматій Н. Інвестиційно-інноваційна діяльність підприємств. Галицький економічний вісник. 2020. Том 63. № 2. С. 26-34. (Економіка). https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/63/805.pdf https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.026 21. Юхновська Ю. О. Вплив готельно-ресторанного бізнесу на розвиток туристичної галузі України. Проблеми системного підходу в економіці. Вип. 3(1). 2019. С. 148-154. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-3-22
|
References:
|
1. Annual revenue of accommodation and food service business entities in Ukraine from 2010 to 2021. URL: https://www.statista.com/statistics/997275/ukraine-turnover-accommodation-food-businesses (accessed 7 Nov 2023) 2. Bashynska, I., Lytovchenko, I., & Kharenko, D. (2019) Sales tunnels in messengers as new technologies for effective internet-marketing in tourism and hospitality. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(12), рр. 594-598. DOI: https://doi.org/10.35940/ijitee.L3470.1081219 (accessed 7 Nov 2023) 3. Buiak, L., Harmatiy, N., Fedyshyn, I., & Pryshliak, K. (2023). The impact of crisis events in ukraine on the export of agricultural products to EU countries and the World. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 45(2), 193–201. DOI: https://doi.org/10.15544/mts.2023.19 (accessed 7 Nov 2023) 4. Fowler, D. S. (2022) Impact of COVID-19 on the global hospitality industry: a brief review of current academic literature and meta-analysis to determine primary qualitative themes. Research in Hospitality Management, 12, 1, 29-4, DOI: https://doi: 10.1080/22243534.2022.2080948 (accessed 7 Nov 2023) 5. Halkiv, L., Karyy, O., Kulyniak, I., & Ohinok, S. (2020) Modeling and forecasting of innovative, scientific and technical activity indicators under unstable economic situation in the country: Case of Ukraine. Communications in Computer and Information Science, рр. 79-97 https://doi.org/10.1007/978-3-030-61656-4_5 6. Joseph Alois Schumpeter (1934) Theory of Economic Development. 7. Karimi, T., Honarvar, A. (2018) The Relation of the Sport Tourism with Job Creation, Income and Poverty Reduction and Investment in Tehran. Singaporean Journal of Business Economics and Management Studies, 6(7), рр. 13-20. DOI: https://doi.org/10.12816/0048622 (accessed 7 Nov 2023) 8. Moyeenudin, H., Lawrence, A., Srivastava, С., & Suganya, R. (2020) The Inclusive Growth of Hotel and Restaurants with Tourism Sustainability in India. GIS-Business, 15(3), рр.1430-3663. DOI: https://doi.org/10.26643/gis.v15i3 (accessed 10 Nov 2023) 9. Porter, Micheal “Competitive Advantage of Nations” (1990) Harward Business Review, March-April, pp. 73-93. https://doi.org/10.1007/978-1-349-11336-1 10. Porter, Micheal (2002) “The Competitive Advantage of Corporate Philanthrophy”, Harward Business Review, December, рр. 57-68 11. Prokopenko, O., Rusavska, V., Maliar, N., Tvelina, A., Opanasiuk, N., & Aldankova, H. (2020) Digital-toolkit for sports tourism promoting. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology, 11(5),. рр. 84-96. DOI: https://doi.org/10.34218/IJARET.11.5.2020.0010 (accessed 10 Nov 2023) 12. Shmygol, N., Galtsova, O., Solovyov, O., Koval, V., & Arsawan, I.W.E. (2020) Analysis of country's competitiveness factors based on inter-state rating comparisons, E3S Web of Conferences, 153 р. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202015303001 13. Suarez, B., Vargas, A. (2021) Innovation Management, from Materiality Assessment to Sustainability Reporting, opening the Social Impact Black Box. Socio Economic Challenges, 5(1), рр. 13-27 https://doi.org/10.21272/sec.5(1).13-27.2021 14. Szewczyk, I., & Lipianin-Zontek, E. (2019) Adaptation of business hotels to the needs of disabled tourists in Poland. Problems and Perspectives in Management, 17(4), рр. 392-403. https://doi.org/10.21511/ppm.17(4). 2019 (accessed 10 Nov 2023) 15. Yakushev, O. (2020) Innovative Technologies in the Management of Business Processes of Enterprises of Hotel-restaurant and Tourism Industries. Restaurant and hotel consulting Innovations, 3(2), рр. 195-208. https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219696 (accessed 10 Nov 2023) 16. Boiko, A., Fedyshyn, I. (2023) Napriamky zabezpechennia konkurentospromozhnosti v industrii hostynnosti [Directions for ensuring competitiveness in the hospitality industry]. Development of socio-economic systems in the geo-economic space: collection of theses of reports of the 3rd International Scientific and Practical Conference. Ternopil, FOP Palyanytsia V.A. 142 p. 17. V Ukraini z pochatku viiny zakrylosia blyzko 7000 restoraniv ta kafe – asotsiatsiia. [About 7,000 restaurants and cafes have closed in Ukraine since the beginning of the war - the association said] URL: https://forbes.ua/news/v-ukraini-z-pochatku-viyni-zakrilosya-blizko-7000-restoraniv-ta-kafe-asotsiatsiya-06092022-8120 (accessed 10 Nov 2023) 18. Vozovych, A. ta in. (2021) Karantyn ekonomiky. Economy quarantine. Kyiv: Adastra, 34 p. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/602f9ce03135f554471158.pdf (accessed 15 Nov 2023) 19. Kuchechuk, L. V., Podlepina, P. O. (2021) Analiz suchasnoho stanu restorannoho hospodarstva Ukrainy ta perspektyvy yoho rozvytku v umovakh pandemii COVID-19 [Analysis of the current state of the restaurant industry in Ukraine and the prospects for its development in the conditions of the СOVID-19 pandemic]. Business Inform. No 9, pp. 139–144. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-139-144 (accessed 15 Nov 2023) 20. Fedyshyn, I., Harmatiy, N. (2020) Investytsiino-innovatsiina diialnist pidpryiemstv promyslovosti Ukrainy [Investment and innovation activity of the Ukrainain industrial enterprises. Galician economic journal (Tern.), vol. 63, no 2, pp. 26-34. URL: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/63/805.pdf https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.02.026 (accessed 15 Nov 2023) 21. Yukhnovska, Yu. O. (2019) Vplyv hotelno-restorannoho biznesu na rozvytok turystychnoi haluzi Ukrainy [The influence of the hotel and restaurant business on the development of the tourism industry of Ukraine]. Issues of the systemic approach in economics. Vol. 3(1), pp. 148-154. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-3-22 (accessed 15 Nov 2023)
|