Basic operating principles of electronic marketplaces and their adaptation to industrial business
Назва: (Title) |
Basic operating principles of electronic marketplaces and their adaptation to industrial business |
Інші назви: (Other titles) |
Основні принципи роботи електронних торгових майданчиків та їх адаптація щодо промислового бізнесу Основные принципы работы электронных торговых площадок и их адаптация в промышленном бизнесе |
Автори: (Authors) |
Хижняк, Олена Хижняк, Елена Khyzhnyak, Olena |
Бібліографічний опис: | Хижняк О. Основні принципи роботи електронних торгових майданчиків та їх адаптація щодо промислового бізнесу / Олена Хижняк // Соціально-економічні проблеми і держава. — 2016. — Вип. 2 (15). — С. 18-24. |
Bibliographic description (International): | Khyzhnyak, O. (2016). Basic operating principles of electronic marketplaces and their adaptation to industrial business. Socìalʹno-ekonomìčnì Problemì ì Deržava. 15 (2), 18-24. |
Дата публікації: (Date of publication) |
31-Жов-2016 |
УДК: (UDC) | 330.567.6 047.37.669 |
Ключові слова: (Key words) |
corporate website E-commerce vertical and horizontal marketplaces independent marketplace private marketplace industry sponsored marketplace корпоративний сайт інтернет-торгівля вертикальні і горизонтальні майданчики незалежний торговий майданчик приватний торговий майданчик галузевий торговий майданчик |
Короткий огляд (реферат): (Short preview) |
The process of formation of electronic marketplaces by industrial businesses has been investigated. It has been described that one of the most effective tools for marketing activities in the market environment is an electronic trading platform created for commercial cooperation in the business community on the Internet. The need to provide for integration of internal information systems with online systems of other market participants has been determined. The functioning principles of vertical and horizontal electronic marketplaces have been briefly defined; possibilities of vertical marketplaces have been described: increased fragmentation among buyers and sellers, decreased effectiveness of existing supply systems, deep knowledge of market specifics and relationships between the parties, creation of main directories and convenient search system, presence of concurrent verticals that balance the customer base; for vertical marketplaces: the level of process standardization, deep knowledge of the process and experience of its automation, supplementing the process automation with in-depth information content, ability to adapt the process to specific requirements of various industries. The basic principles of electronic marketplaces have been determined, such as ease and convenience, flexibility of catalog management, administration, business analysis, provision of additional services and security. Досліджено процес становлення електронних торговельних майданчиків промисловими підприємствами. Описано, що одним з найбільш ефективних інструментів маркетингової діяльності компанії в ринковому середовищі є електронна торговельна платформа, створена для ділового співробітництва між бізнес-спільнотою в Інтернеті. Визначено необхідність становлення інтеграції внутрішніх інформаційних систем з онлайновими системами інших учасників ринку. Стисло описано принципи функціонування вертикальних та горизонтальних електронних майданчиків, описані можливості вертикальних майданчиків: збільшення фрагментації серед продавців і покупців, зниження ефективності діючих систем поставок, глибоке знання специфіки ринку і взаємин між учасниками, створення головних каталогів і зручної системи пошуку, наявність супутніх вертикалей, що балансують клієнтську базу; для вертикальних майданчиків: рівень стандартизації процесу, глибоке знання процесу і досвід його автоматизації, доповнення автоматизації процесу глибоким інформаційним змістом, здатність адаптації процесу до специфічних вимог різних галузей. Визначені основні принципи роботи електронних торговельних майданчиків: простота і зручність, гнучкість управління каталогами, адміністрування, бізнес-аналіз, надання додаткових послуг, забезпечення безпеки. Изучен процесс становления электронных торговых площадок промышленными предприятиями. Описано, что одним из наиболее эффективных инструментов маркетинговой деятельности компании в рыночной среде является электронная торговая платформа, созданная для делового сотрудничества между бизнес-сообществом в Интернете. Определена необходимость становления интеграции внутренних информационных систем с онлайновыми системами других участников рынка. Кратко описаны принципы функционирования вертикальных и горизонтальных электронных площадок, наведены их возможности: увеличение фрагментации среди продавцов и покупателей, снижение эффективности действующих систем поставок, глубокое знание специфики рынка и взаимоотношений между участниками, создание главных каталогов и удобной системы поиска, наличие сопутствующих вертикалей, балансирующих клиентскую базу. Установлены возможности вертикальных площадок: уровень стандартизации процесса, глубокое знание процесса и опыт его автоматизации, дополнения автоматизации процесса глубоким информационным содержанием, способность адаптации процесса к специфическим требованиям различных отраслей. Определены основные принципы работы электронных торговых площадок: простота и удобство, гибкость управления каталогами, администрирования, бизнес-анализ, предоставление дополнительных услуг, обеспечения безопасности. |
URI: | http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/18207 |
ISSN: | 2223-3822 |
Bibliographic description (Ukraine): | 1. Инновации в технологиях и бизнесе: Бизнес в паутине социальных сетей [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.01.ibm.com/software/ru/mag/5/article.html. 2. Інтернет засіб електронної комерції [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.info-library.com.ua/books-text-428.html. 3. Jeff Kagan “How Industry Analysts View the Changing Tech Marketplace”. E-Commerce times, Trands, Apr 19, 2012. 4. Новомлинский Л.М. С чего начать создание системы электронной коммерции [Электронный ресурс]/Л.М.Новомлинский. – Режим доступу: http://e-commerce.ru/articles/index.73.html. 5. Особливості електронної комерції [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://finance-dom.ru/marketing/81/404. 6. John Anagnost «B2B Sales Enablement: Driving Strategic Efficiencies Along the Path to Purchase». June 13, 2016, Retail & Ecommerce, Marketing Technology – Режим доступу: http://www.emarketer.com/Article/Sales-Enablement-Account-Based-Marketing-Spur-Sales-Opportunities-Rocket-Fuel/1014202. 7. ЭТП как эффективный метод оптимизации закупочного процесса [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://aeaep.com.ua. 8. Andrew K. Burger. “The B2B Renaissance, Part 2: Solutions in a Global Economy. Leading B2B Platform Vendors”. Inside E-Commerce Times. Режим доступу: http://www.ecommercetimes.com/story/54069.html. 9. “Why rational investors should eye entrepreneurs from the B2B e-commerce industry” July 17, 2015, Dearton Thomas Hector , ET Bureau, The Economic Times. 10. “Sales Enablement Starts Where Marketing Content Leaves Off”. Peter Mollins. July 27, 2016 | Advertising & Marketing | B2B – Режим доступу: http://www.emarketer.com/Article/Sales-Enablement-Starts-Where-Marketing-Content-Leaves-Off/1014260#sthash.lIBt5Qqx.dpufeMarketer. |
References: | 1. Innovacii v tehnologijah i biznese: Biznes v pautine social'nyh setej [Innovation in Technology and Business: Business in a web of social networks]. Available at: http://www.01.ibm.com/software/ru/mag/5/article.html. 2. Internet zasib elektronnoi komertsii [Internet e-commerce tool]. Available at: http://www.info-library.com.ua/books-text-428.html. 3. Kagan, Jeff. (2012). How Industry Analysts View the Changing Tech Marketplace”. E-Commerce times, Trands, Apr 19. 4. Novomlynskyi L.M. (2015). S chego nachat' sozdanie sistemy jelektronnoj kommercii [Innovation in Technology and Business: Business in a web of social networks]. Available at: http://e-commerce.ru/articles/index.73.html. 5. Osoblyvosti elektronnoi komertsii [Features of e-commerce]. Available at: http://finance-dom.ru/marketing/81/404. 6. Anagnost, John. (2016). B2B Sales Enablement: Driving Strategic Efficiencies Along the Path to Purchase». June 13, 2016, Retail & Ecommerce, Marketing Technolog, available at: http://www.emarketer.com/Article/Sales-Enablement-Account-Based-Marketing-Spur-Sales-Opportunities-Rocket-Fuel/1014202. 7. JeTP kak jeffektivnyj metod optimizacii zakupochnogo processa [ETP as an effective method for optimizing the procurement process]. Available at: http://aeaep.com.ua. 8. Burger, Andrew K. (2015). The B2B Renaissance, Part 2: Solutions in a Global Economy. Leading B2B Platform Vendors. Inside E-Commerce Times. Available at: http://www.ecommercetimes.com/story/54069.html. 9. Why rational investors should eye entrepreneurs from the B2B e-commerce industry (2015), Dearton Thomas Hector , ET Bureau, The Economic Times. 10. Sales Enablement Starts Where Marketing Content Leaves Off. Peter Mollins. July 27, 2016 | Advertising & Marketing | B2B, Available at: http://www.emarketer.com/Article/Sales-Enablement-Starts-Where-Marketing-Content-Leaves-Off/1014260#sthash.lIBt5Qqx.dpufeMarketer. |
Розташовується у зібраннях: (Is situated in collections) |
Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2016, Випуск 2(15) |